Panel Klienta

Jakich plików logo oczekiwać od grafika?

Michał Okoń

Każdy grafik do tematu przekazywania logo w różnych formatach podchodzi inaczej. Jeden przekaże pliki wektorowe z projektem, inny będzie chciał dodatkowej opłaty. Jedni chętnie przygotują pliki w różnych rozdzielczościach i wielkościach, inni przekażą tylko jeden plik w wysokiej rozdzielczości, który sami będziemy musieli sobie przeskalować. Przeważnie jest tak, że graficy w umowie określają jakie typy plików będą przekazane klientowi. Jest to bardzo dobra praktyka, ale pamiętaj, aby myśleć przyszłościowo i określić, jakich plików dokładnie oczekujesz.

Nie skupiaj się tylko na tu i teraz, na tym, co w tej chwili musisz zrobić i czego do tego będziesz  potrzebować. Oprócz podstawowych formatów plików w przyszłości mogą przydać Ci się też inne.

Myśl przyszłościowo — jakie pliki logo będą mi potrzebne?

Logo to bardzo ważna, a nawet najważniejsza rzecz w Twojej firmie. Zanim zlecisz stworzenie projektu znaku graficznego, musisz dokładnie przemyśleć, jaki ma być, gdzie będzie wykorzystywany. O informacjach, jakie warto przygotować grafikowi, piszę w artykule Jak przygotować dobry brief. Przekazanie rzetelnych odpowiedzi na pytania wykonawcy stworzy dla niego solidny fundament do działania. No dobrze, ale skąd mam wiedzieć jakich plików logo oczekiwać od grafika?

Najpierw odrobina teorii

Pliki, w jakich może być zapisane nasze logo można podzielić na dwie kategorie. Na te, które będą wyświetlane na ekranie komputera oraz na te, które będą drukowane. Pierwsza kategoria plików to grafiki rastrowe o rozdzielczości 72 dpi, a ich wielkość zależy od indywidualnych potrzeb. Pliki te wykorzystywane są głównie na stronie internetowej, na portalach społecznościowych jako avatar, na zdjęciach jako znak wodny lub w elektronicznych dokumentach firmowych. Druga kategoria charakteryzuje się wysoką rozdzielczością, minimum 300 dpi – to pliki wektorowe. Pliki te wykorzystywane są głównie do wydruku materiałów firmowych, materiałów promocyjnych, na odzieży, na szyldach lub reklamach wielkoformatowych.

Oczywista oczywistość

Pierwsza myśl, jaka nas nachodzi, kiedy usłyszymy pytanie: gdzie będzie wykorzystywany nasz znak graficzny to: strona internetowa, wizytówki, materiały firmowe (papier firmowy, gadżety, koperty, teczki). Jak już wiemy z teorii będziemy potrzebować pliku logo zarówno z pierwszej jak i z drugiej kategorii. A co, jeśli prowadzimy działalność, która nie wymaga od nas formatu logo w wersji przeznaczonej do druku. Pracujemy zdalnie, więc teoretycznie nie potrzebujemy wizytówek, folderów itp. Nawet jeśli zakładamy, że takie pliki nie będą nam potrzebne, nie wiemy, co przyniesie przyszłość i mimo wszystko bardzo dobrze jest mieć plik wektorowy swojego logo. O tym, co będzie potrzebne na początku rozkręcania swojego biznesu podpowiada Wam artykuł Początki własnej firmy – branding, od czego zacząć?

Na własnym przykładzie, bardzo łatwo wytłumaczę Wam, że nawet w pracy zdalnej tylko pozornie wydają się zbędne takie rzeczy jak np. wizytówki czy papier firmowy. Jak już wspomniałem, pracuję zdalnie, klientów zdobywam głównie przez internet i nie mam bezpośredniego kontaktu z moim zleceniodawcą. Czyli teoretycznie nie potrzebuję wizytówek, papieru firmowego, nie potrzebuję mojego logo w wersji wektorowej, bo wykorzystuję go tylko w internecie. Nic bardziej mylnego! Swoje wizytówki rozdałem rodzinie i znajomym, którzy również przekazują je dalej. Nigdy nie wiadomo, czy np. nowo poznana osoba lub ktoś ze znajomych nie będzie szukał grafika, nawet do drobnych prac.

Wizytówki faktycznie mogą się przydać, ale papier firmowy, to raczej już nie… No i kolejne błędne podejście! W mojej branży nie wyobrażam sobie pracy z klientem bez umowy. Taki dokument zupełnie inaczej się prezentuje na papierze firmowym, z logo naszej działalności, niż na zwykłej białej kartce. Ktoś powie, że nikt nie zwraca na to uwagi i są to pierdoły, ale z drugiej strony… Odpowiedz sobie na pytanie: jakie masz wyobrażenie o firmie, z którą podpisujesz umowę, która jest po prostu wydrukowana na zwykłym, białym papierze, a jakie, kiedy masz przed sobą umowę na ładnym papierze z logo i danymi firmy?

Jakich plików logo oczekiwać od grafika?

Powinniśmy już wiedzieć jakich plików logo oczekiwać od naszego grafika. Poniżej, pokrótce napiszę o każdym z nich kilka słów. Zanim jednak to zrobię, napiszę jeszcze tylko trochę o kolorach. Podzieliliśmy przekazywane pliki logo na dwie kategorie, a każda z nich charakteryzuje się dodatkowo inną przestrzenią barw, w której nasz znak jest zrobiony. Pliki przeznaczone na monitory komputera to RGB, natomiast pliki, które wysyłamy do drukarni to CMYK. Tylko po co ja o tym piszę? A no po to, aby wiedzieć, że jeśli wysyłamy jakieś pliki do drukarni, to dobrze, aby były wysłane w CMYK. Mamy wtedy pewność, że kolory użyte w naszym logo będą wyglądać na papierze tak jak powinny. Drukarnia na pewno dokładnie określi, jakich plików konkretnie będzie potrzebować.

Ponadto, jeśli chodzi o mnie, to zawsze wysyłam pliki logo w dwóch wersjach (CMYK i RGB). Przekazywane jest również logo w wersji wertykalnej i horyzontalnej sugerując, które z nich jest wersją podstawową. Przydać się może jeszcze sam sygnet, wyodrębniony od logotypu i sloganu, który można wykorzystać np. w stopce dokumentu, maila lub jako favikona na naszej stronie internetowej.

Pliki do wykorzystania na komputerze

*.JPG – plik logo przeważnie na białym tle, do wykorzystania np. na portalach społecznościowych

*.PNG – logo na przezroczystym tle, do wykorzystania na stronie internetowej lub np. jako znak wodny z określoną transparentnością na zdjęciach lub grafikach

Oczywiście wszystkie powyższe formaty przekazywane są w różnych konfiguracjach. W wersji pionowej, poziomej, kolorowe, monochromatyczne, achromatyczne na białym tle, na czarnym tle i bez tła itp., ale o tym jeszcze wspomnę w dalszej części artykułu. Wszystko zależy od indywidualnych ustaleń z klientem.

Pliki do wykorzystania w druku

*.EPS – plik wektorowy z logo, używany do druku. Możliwe jest też wprowadzanie zmian w naszym znaku, ale nie polecam tego robić. Wprowadzając zmiany, nasze logo nie będzie się zgadzać z tym, co jest napisane w księdze znaku, a co za tym idzie, okaże się że wyrzuciliśmy pieniądze w błoto.

*.PDF – najpopularniejszy plik wektorowy z naszym logo, który możesz wyświetlić w dowolnej przeglądarce plików PDF.

Jakie wersje logo będą mi potrzebne

Różne typy plików z naszym logo to jeszcze nie wszystko. Zastanów się nad różnymi wersjami znaku, które będą Ci potrzebne. Ta kwestia jest również bardzo ważna. Zawsze przygotowuję dla klienta dwie wersje logo: pionową oraz poziomą. Przeważnie pionowa wersja jest tą podstawową. Do czego może zatem przydać się wersja horyzontalna? Na przykład na naszą stronę internetową. Dla klienta przygotowuję również każdy element logo jako osobną grafikę, ponieważ nie wiadomo do czego może mu się jeszcze przydać oraz w jakiej konfiguracji. Nie zawsze jest potrzeba umieszczać logo z firmowym sloganem. Sam sygnet również może okazać się przydatny, np. do utworzenia z niego favikony na naszej stronie internetowej. Zatem, koniec końców, jakich wersji logo oczekiwać od grafika? To kwestia indywidualnych ustaleń. Poniżej przedstawiam jakie pliki i w jakich wersjach przekazuję przeważnie swoim klientom:

Format PDF lub EPS (CMYK) oraz PNG lub/i JPG (RGB) w wersjach: kolorowa, czarna, biała

  • wersja wertykalna logo
  • wersja horyzontalna logo
  • oddzielnie: sygnet, logotyp, slogan

Oczywiście w zależności, co wyniknie z ustaleń z klientem, dodatkowo przekazuję też inne formaty plików.

5 4 votes
Jak bardzo przydał/spodobał Ci się ten artykuł?

Bądź na bieżąco z nowymi wpisami

Włącz subskrypcję i bądź na bieżąco z nowymi wpisami na blogu i promocjami w sklepie! ZERO spamu, same konkrety!

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments