Michał Okoń

Brief strony internetowej

Zanim zapytasz o wycenę lub zaczniesz tworzyć stronę internetową musisz stworzyć jej Brief. Brief jest bardzo ważnym elementem, ponieważ to na nim opiera się cały proces tworzenia każdej strony internetowej. W tym dokumencie określone są Twoje wymagania odnośnie strony m.in.. Lista funkcji czy też liczba podstron do stworzenia. Dzięki temu wykonawca wie czego oczekujesz i potrafi bardzo dokładnie wycenić dla Ciebie taki projekt. A jeśli sam tworzysz swoją stronę, to dzięki temu Twoja praca będzie usystematyzowana.

Co daje Brief strony internetowej?

Dzięki temu wykonawca Twojej strony internetowej będzie w stanie przedstawić Ci bardzo dokładną wycenę Twojego projektu. Poza tym praca nad stroną internetową przebiegnie znacznie sprawniej niż w przypadku braku tego dokumentu. Z punktu widzenia dewelopera, praca z dobrze napisanym Briefem przy projekcie strony internetowej przebiega znacznie szybciej. Wiadomo jest: jakie funkcje ma posiadać dana strona, jakiego układu strony głównej oczekuje klient, jakie integracje ma posiadać strona, te i inne wymagania określone w poszczególnych punktach pozwalają na usystematyzowanie pracy w procesie tworzenia.

Co powinien zawierać dobry Brief strony internetowej?

Weź kartkę i długopis lub otwórz zwykły notatnik w komputerze (dobrze jest na spokojnie rozpisać sobie wszystko najpierw na kartce papieru gdyż pisanie ręczne jest bardziej naturalne dla człowieka i nie obciąża umysłu), dzięki czemu jesteś w stanie lepiej przygotować swoje wymagania. Zacznij wypisywać, co chciałbyś, aby pojawiło się na Twojej stronie internetowej, wypisz wszystkie funkcje jakie ma posiadać Twoja strona internetowa, czy chciałbyś np. mieć jakieś dodatkowe integracje (Google Analytics, pixel Facebooka, formularz kontaktowy). 

Proponuję cały brief Twojej strony podzielić sobie na sekcje, które będą opisywać w miarę możliwości szczegółowo Twoje oczekiwania.

Pytania, które pomogą Ci stworzyć dobry Brief strony internetowej:

  1. PROFIL FIRMY (określ czym zajmuje się firma)
  2. RODZAJ STRONY (napisz jakiego rodzaju ma być to strona, np.: strona wizytówka, sklep internetowy, portfolio, szkolenia online itp.)
  3. CELE STRONY (np: przedstawienie oferty usług, sprzedaż usług z oferty, prezentacja portfolio, wykorzystanie strony do budowania listy mailingowej itp.)
  4. LISTA FUNKCJI (np.: zapis do newslettera, Formularz kontaktowych, Blog, Wyświetlenie rekomendacji z FB)
  5. LISTA INTEGRACJI (np.: Newsletter, Autoresponder, Pixel facebooka, Google Analytics)
  6. KONSTRUKCJA STRONY GŁÓWNEJ (warto podzielić sobie całą konstrukcję strony głównej na poszczególne sekcje np.: menu, banner, o firmie, oferta, rekomendacje, blog, formularz kontaktowy, stopka)
  7. MENU GŁÓWNE (wpisujemy układ głównego menu strony np.: Strona Główna, O firmie, Blog, Kontakt)
  8. MAPA TRONY (wypisujemy wszystkie strony na naszej stronie internetowej z uwzględnieniem podstron. Np. strona z ofertą będzie posiadać dwie podstrony więc oprócz strony OFERTA, będzie jeszcze OFERTA -> USŁUGA 1, OFERTA -> USŁUGA 2. Patrz film poniżej )
  9. LINKI DO STRON KTÓRE CI SIĘ PODOBAJĄ (na pewno korzystałeś z różnych stron tworząc swój brief strony internetowej. Jeśli sugerowałeś się czymś z innej strony wykorzystując to w swoim briefie oznacza to, że Ci się to podobało i warto wysłać link do tej strony potencjalnemu wykonawcy)
  10. DODATKOWE INFORMACJE (ta sekcja zawiera informacje, które nie zostały zawarte w Briefie strony, np.: instalacja certyfikatu SSL)

Poniżej zamieszczam film z omówieniem wszystkich punktów dobrego briefu.

Pod filmem znajdziesz materiały do pobrania wykorzystane w filmie.

4.5 2 votes
Jak bardzo przydał/spodobał Ci się ten artykuł?
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments