autor

Co to jest brief?

Brief to nic innego jak jasno sprecyzowane oczekiwania i wymagania jakie stawia się grafikowi. Warto poświęcić temu więcej uwagi i dobrze przemyśleć jakie ma być nasze przyszłe logo, plakat czy projekt ulotki. Nie chodzi tutaj o dyktowanie zleceniobiorcy co dokładnie ma zrobić, a o udzielenie informacji na podstawie których grafik sam dobierze stylistykę, kolory, symbole, które wykorzysta w projekcie.

Można to porównać do wizyty u specjalisty (jeśli się już takiej doczekamy). Wchodzimy do lekarza i opowiadamy o tym, co nas niepokoi i jakie mamy objawy. Lekarz sporządza notatki, dopyta o szczegóły. Na podstawie tego co powiemy dobierze odpowiedni tryb leczenia i przypisze odpowiednie leki. Tak samo działa grafik najpierw przeczyta opis zlecenia od klienta, dopyta o szczegóły i dobierze odpowiednie środki do zrealizowania projektu.

Jakie informacje są istotne?

Żeby otrzymać propozycje np. projektów logo trafionych w Twoje oczekiwania niezbędne jest opisanie jasno swoich wytycznych. Jak napisać dobry brief? Poniżej kilka punktów, które na pewno znacznie ułatwią i usprawnią pracę grafikowi:

Nazwa

pierwszą rzeczą jaką trzeba określić, to nazwa jaka ma się pojawić w logo. Czy ma to być nazwa firmy, czy tylko imię i nazwisko właściciela? Czy pod nazwą ma pojawić się motto, którym dana firma/osoba wyróżnia się spośród konkurencji?

Branża i target

napisz o tym, czym zajmuje się Twoja działalność? Kim są Twoi klienci? Czy są to głównie osoby prywatne czy firmy? Jak pozyskujecie swoich klientów/odbiorców.

Oczekiwania

najważniejsze jest to, aby dokładnie sprecyzować swoje oczekiwania, nie pisać ogólnikami. Trzeba pamiętać, że “fajne” dla mnie może oznaczać coś zupełnie innego dla Ciebie.

Kolorystyka

napisz o preferowanej przez siebie kolorystyce. Pamiętaj jednak, że w logo więcej niż 3 kolory to już tłok.

Typografia

kolejnym ważnym punktem jest typografia. Napisz jaki krój pisma preferujesz, czy czcionki szeryfowe czy bezszeryfowe, a może masz już wybraną czcionkę, której chcesz użyć w nazwie itp. Zawsze możesz zdać się na mnie.

Grafika i styl

element graficzny. Jeśli chcesz aby jakaś rzecz pojawiła się w Twoim logo napisz o tym. Tak samo jeśli chciałbyś logo w konkretnym stylu – jeśli nie wiesz jak określić dany styl wyślij mi linki do projektów online, które obrazują to, co Ci się podoba.

Emocje

napisz o emocjach jakie ma wzbudzać Twoje idealne logo. Pamiętaj, że to m. in. dzięki emocjom znak graficzny naszej firmy będzie zapamiętywany…

Czego nie chcesz

oprócz tego wszystkiego, co powyżej warto napisać też, to czego należało by unikać, bo np. w Twojej branży źle się to kojarzy, lub dlatego, bo po prostu Ci się to nie podoba. Dzięki temu dodatkowo uda nam się zmniejszyć prawdopodobieństwo nietrafionych pomysłów.

REASUMUJĄC

Napisać dobry brief, to jednak nie taka prosta sprawa. Należy bardzo dokładnie przemyśleć wymagania jakie chcemy postawić przed grafikiem. Zastanowić się do czego będziemy używać naszego znaku graficznego, gdzie on będzie się pojawiać, w jaki sposób będziemy promować naszą markę? Zanim napiszemy zapytanie o wycenę, warto poświęcić czas i przygotować fundament, który na pewno zaowocuje w efekty pracy wykonawcy.

Podziel się

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Bądź na bieżąco z nowymi wpisami

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Darmowy materiał dla Ciebie

strony i  sklepy internetowe

Wypełnij poniższy formularz, aby otrzymać darmowego eBooka.

Zaloguj się

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się