fbpx

Michał Okoń

Moje top 7 wtyczek do WordPressa, to nie są wtyczki, które instaluję na każdej tworzonej stronie. Chciałbym to od razu zaznaczyć. Wtyczki, które są wymienione w artykule są najczęściej przeze mnie używane. Do każdego projektu strony internetowej podchodzę bardzo indywidualnie i starannie określam już na początku, które wtyczki będą mi potrzebne w danym projekcie. Dlatego moje top 7 wtyczek, to wtyczki, których używam najczęściej, a nie na każdej tworzonej stronie.

#1 Contact Form 7 + Honeypot for Contact Form 7

Jak sama nazwa wskazuje jest to plugin generujący na naszej stronie internetowej formularz kontaktowy. Na każdej stronie internetowej możemy spotkać taki formularz. Co więcej, każda strona internetowa powinna taki formularz posiadać w celu ułatwienia kontaktu z nami. Contact Form 7 jest jedną z najpopularniejszych wtyczek do WordPressa, która oferuje umieszczenia formularza kontaktowego praktycznie w dowolnym miejscu na naszej stronie dzięki wygenerowanemu shortcodeowi. Wystarczy wkleić shortcode z danym formularzem w odpowiednie miejsce na stronie internetowej aby pojawił się taki formularz. Wtyczka sama w sobie nie jest niczym niezwykłym, natomiast ma bardzo dużo możliwości rozbudowy poprzez instalacje dodatkowych pluginów. Informacje z takiego formularza możemy przesłać np. do Google Sheets, do naszego systemu newsletterowego, zintegrować go z wieloma ciekawymi platformami – np. Zapier, który umożliwi nam już zrobienie niemal wszystkiego z pozyskanymi przez nasz formularz danymi. Mimo wszystko wtyczka posiada tak dużo integracji, że integracja jej z systemem Zapier, to już ostateczność.

Z formularzem kontaktowym wiąże się również spore zagrożenie jeśli chodzi o ilość przychodzącego z niego spamu. Jest to praktycznie nieuniknione i zawsze jest tak, że wcześniej czy później te niechciane wiadomości się pojawią. W takim przypadku przychodzi nam z pomocą reCaptchaod Google, która znacznie ograniczy ilość przychodzącego do nas spamu. Są jednak przypadki, gdzie samo reCaptcha choć ma wysoką skuteczność, to nie zawsze zatrzyma nam cały spam. W takich przypadkach przychodzi z pomocą wtyczka Honeypot for Contact Form 7, która w bardzo sprytny sposób dodaje dodatkowe pola do formularza kontaktowego. Jest to potrzebne, aby podczas wysyłania formularza sprawdzić czy dodane przez wtyczkę pole, którego normalnie nie widać posiada z góry ustaloną wartość. Robot wypełniający taki formularz wypełnia wszystkie pola formularza, które mu na to pozwalają, nawet te pola, których normalnie odwiedzający użytkownik nie widzi w formularzu. System sprawdza czy ukryte pole formularza ma konkretną wartość. Jeśli nie, oznacza to, że formularz był wypełniany przez robota, ponieważ człowiek wypełniając formularz nie widzi tego pola, więc nie mógł go wypełnić. Trzeba przyznać, że jest to sprytne i przebiegłe i skutecznie ogranicza ilość spamu.

#2 GDPR Cookie Compliance

Każda strona, która posiada formularz kontaktowy, czy korzysta z integracji od google (Analytics, Search Console), piksela facebooka musi posiadać politykę prywatności oraz politykę plików cookies. Taka strona musi również poinformować osobę, która jest na naszej stronie po raz pierwszy o tym, że do jej działania używa plików cookies. Na pewno widziałeś już wiele razy taką informację, najczęściej wyświetla się ona na dole strony lub w wyskakującym okienku na środku strony w tzw. popupie.

Wtyczka sama w sobie na pierwszy rzut oka robi dokładnie to samo, co wiele innych wtyczek tego typu. Natomiast jeśli zajrzymy do niej od strony panelu administracyjnego zobaczymy czym tak naprawdę się wyróżnia od pozostałych. Plugin ma mnóstwo ustawień, które pozwalają dostosować wygląd wyświetlanych informacji. Pozwala również ustawić odpowiednie teksty, które są wyświetlane w dwóch głównych kategoriach jeśli chodzi o informacje na temat ciasteczek. Pierwsza to, niezbędne pliki cookies, na które musi się zgodzić użytkownik, aby korzystać z naszej strony internetowej oraz druga kategoria to pliki cookies firm trzecich, na które nie musi wyrażać zgody. W drugim przypadku wtyczka daje nam kontrolę nad kodem, który ma zostać dodany do sekcji <head></head>, lub innej części strony jeśli użytkownik wyrazi zgodę na te pliki. Nie każda wtyczka posiada takie możliwości, a jest to bardzo ważny element jeśli chodzi o tego typu narzędzia.

#3 Site Kit od Google

Dzięki tej wtyczce możemy zebrać wszystkie ważne integracje od Google i połączyć je w jednym miejscu w naszym kokpicie administracyjnym. Dzięki tej wtyczce mamy wszystkie niezbędne statystyki naszej strony pod ręką. W każdej chwili możemy sprawdzić które strony są najczęściej odwiedzane, jakie frazy są wpisywane, po których nasza strona się pojawia w wynikach wyszukiwania, możemy również przetestować szybkość ładowania się naszej strony oraz połączyć się z usługą AdSense. Wszystkie narzędzia mamy pod ręką, w jednym miejscu.

#4 Yoast SEO

Można określić tą wtyczkę jako plugin od SEO, co w sumie nie do końca jest prawdą. Tak naprawdę to nie dzięki tej wtyczce nasza strona staje się widoczna w wyszukiwarkach. Ten plugin natomiast pomaga nam w optymalizacji naszych wpisów i pomaga kontrolować ich wygląd w wyszukiwarkach. Wtyczka pomoże nam również w wygenerowaniu mapy strony, do której link będziemy mogli podać w Google Search Console. Mapa strony będzie na bieżąco aktualizowana. Jeśli pojawi się nowy wpis lub podstrona zostanie ona dodana do mapy strony.

Wtyczka w jej darmowej wersji pozwala nam również kontrolować indeksowanie taksonomii oraz poszczególnych typów wpisów. Czyli np. tagów, kategorii, niestandardowych typów postów oraz ich taksonomii. Mamy wiele opcji do przejrzenia, które dają bardzo duże możliwości nawet w darmowej wersji wtyczki. Możemy w niej ustawić np. wygląd szablonu tytułów naszych wpisów blogowych, który ma się wyświetlać w wyszukiwarkach, mamy również kontrolę nad opisem, który będzie się wyświetlać pod tytułem. Możemy na bieżąco podglądać jak będą wyglądały nasze wpisy w wyszukiwarce Google, kiedy będą już zindeksowane. Mamy możliwość zobaczenia jak będzie taki post wyglądał na urządzeniach mobilnych jak i na komputerach.

Wtyczka ma jeszcze kilka innych ciekawych opcji. Z tych wartych uwagi można jeszcze wymieć analizę SEO pisanego artykułu czy też analizę czytelności naszego tekstu. Trzeba jednak pamiętać, że to tylko aplikacja, która nie będzie za nas myśleć. Pisząc teksty nie polegaj nigdy w 100% tylko na wtyczce wspierającej SEO. Podpowiedzi jakie YOAST daje traktuj raczej jako sugestie, które ewentualnie można wziąć pod uwagę, a nie jako punkty, które trzeba jeszcze koniecznie poprawić tylko po to, aby zapaliło się zielone światełko obok podpowiedzi.

#5 wpDiscuz

Jeśli prowadzimy własnego bloga to fajnie jest też mieć opcje pozostawienia komentarza i podyskutowania ze swoją społecznością. Wbudowany system komentarzy w WordPressie jest całkiem ok, ale żeby wyglądał on fajnie i nowocześnie trzeba się mocno przyłożyć. Jeśli ktoś w dodatku nie programuje to taki system komentarzy jest ciężko zmienić jeśli chodzi o wygląd.

Do komentarzy jeśli już używam jakiejś wtyczki, to jest to właśnie wpDiscuz. Wtyczka bardzo ładnie się prezentuje na stronie z wpisem i posiada wiele opcji dostosowania jej wyglądu. Dzięki bogatym opcjom możemy bardzo łatwo dostosować kolorystykę do naszych kolorów na stronie. Wtyczka daje nam również możliwość oceniania naszego artykułu przez odwiedzających. Każda taka osoba może zostawić swoją ocenę w postaci gwiazdek (od 1 do 5).

Opcji jest naprawdę dużo. Oprócz wyklikania samych opcji jeśli chodzi o wygląd, plugin umożliwia nam również dodanie własnego kodu CSS.

#6 Advanced Custom Fields

Wtyczka raczej dla bardziej zaawansowanych twórców stron na WordPressie. Dzięki niej możemy rozbudować naszą stronę o dodatkowe metaboxy i wykorzystać je do poszerzenia funkcjonalności naszej strony. Wtyczkę można użyć na dwa sposoby. Jeśli korzystamy z gotowych motywów czy pagebuilderów, to po prostu instalujemy ją w naszym WordPressie. Drugim sposobem jest zintegrowanie jej z tworzonym od podstaw motywem. W darmowej wersji wtyczki mamy wiele możliwości, które spokojnie wystarczą nam do stworzenia motywu z pomocą wtyczki ACF.

Plugin przy domyślnych typach postów i taksonomiach dostępnych w WordPressie (wpis, strona, kategoria, tag) może nie być aż tak przydatny, jak w przypadku niestandardowych typach postów. W tej drugiej opcji ACF jest praktycznie niezastąpiony i pozwala w bardzo prosty sposób poszerzać funkcjonalności budowanej strony, typów postów i taksonomii.

Jest to narzędzie bardzo potężne i przydatne. Tak naprawdę ACF zasługuje na oddzielny wpis, aby móc dokładniej przyjrzeć się jego możliwościom i podzielić się kilkoma konkretnych przykładami zastosowania.

#7 WooCommerce

Jeśli chodzi o sklep internetowy, to jest to zdecydowanie najczęściej używana wtyczka do sprzedaży produktów. Ja również z niej korzystam przy tworzeniu sklepów internetowych dla moich klientów. Długo zastanawiałem się czy w ogóle umieszczać tą wtyczkę na liście, ale skoro miała to być lista najczęściej używanych wtyczek do WordPressa, to nie mogło jej zabraknąć. WooComerce jest prawdziwym kombajnem do sprzedaży produktów zarówno fizycznych jak i wirtualnych. Posiada mnóstwo integracji z innymi wtyczkami, np. do sprzedaży kursów online, z bramkami płatności, z wtyczkami do obsługi płatności cyklicznych, z wtyczkami do płatnego dostępu do treści i wielu innych. Wtyczkę możemy również wykorzystać do budowy katalogu produktów. W tym jednak przypadku należy się zastanowić, czy kombajn do sprzedaży online będzie do tego dobrym rozwiązaniem gdy nie mamy w planach stworzenia z takiego katalogu w późniejszym czasie sklepu internetowego. W takich przypadkach instalacja WooCommerce wymaga głębszego przemyślenia, a koniec końców może okazać się mało optymalnym rozwiązaniem, kiedy mimo wszystko zdecydujemy, że w przyszłości nie będziemy potrzebować sklepu.

Nad samą wtyczką WooCommerce można pisać bardzo długo poruszając naprawdę wiele tematów związanych z możliwościami wtyczki. Jest to bardzo duży dodatek, który obecnie będzie bardzo trudno przebić innym produktem. Oczywiście są wtyczki, które również służą do obsługi zamówień i sklepu internetowego, ale na ten moment chyba żadna z nich nie posiada tylu integracji z przeróżnymi systemami co WooCommerce. To właśnie to czyni ten plugin bardzo trudnym do przebicia przez ofertę konkurencji.

#8 Polylang lub WPML

Bardzo często przeglądając różne grupy dotyczące tworzenia stron na WordPressie spotykam wpisy, w których początkujący twórcy stron pytają o rozwiązanie do wdrożenia wielu języków na stronie internetowej. Jeśli chodzi o mnie, to służą mi do tego dwa pluginy, jeden to rozwiązanie budżetowe (Polylang – bezpłatne), drugie natomiast (WPML) już niesie za sobą dodatkowe koszty związane z zakupem licencji. Oba rozwiązania sprawdzają się bardzo dobrze. Do stron mniej rozbudowanych, mało zaawansowanych, prostych firmowych wizytówek wystarczy darmowe rozwiązanie. Do projektów bardziej rozbudowanych i zaawansowanych sprawdzi się lepiej plugin WPML.

Zarówno darmowe jak i płatne rozwiązanie pozwala nie tylko tłumaczyć strony czy wpisy, ale również własne typy wpisów, kategorie, media itp. Natomiast jedną z ważnych różnic jest problem Polylang z integracją z niektórymi wtyczkami, gdzie WPML wypada na tym tle o wiele lepiej. Natomiast nie jest tak, że WPML jest zupełnie bez wad. Płatne rozwiązanie potrafi spowolnić naszą stronę dlatego uważam, że jest to wtyczka dla bardziej zaawansowanych osób, które nie zawsze rozwiązują swoje problemy instalacją kolejnej wtyczki.

Podsumowanie

Reasumując wszystko, jeszcze raz chciałbym zaznaczyć. Nie jest to lista wtyczek, których używam zawsze, które każda strona powinna posiadać. Wiadomo, że do rozszerzenia strony o daną funkcjonalność jest przynajmniej kilka lub kilkanaście wtyczek, a te przedstawione w tym artykule, to te perełki, które moim zdaniem są najlepsze w swojej kategorii.

Do każdego projektu strony internetowej należy podchodzić indywidualnie i dobierać odpowiednie rozwiązania poprzez analizę oczekiwań i wymagań klienta lub swoich jeśli tworzymy stronę dla siebie.

Powyższe wtyczki są sprawdzone i przetestowane na wielu stronach o różnej tematyce i różnego rodzaju serwerach. Działają naprawdę dobrze i świetnie spełniają swoją funkcję.

PRO TIP

Pamiętaj, że dana wtyczka sama z siebie nie rozwiąże Twojego problemu. Czasami trzeba poświęcić trochę czasu na przeczytanie dokumentacji i sprawdzenie możliwości danej wtyczki. Niektóre pluginy wymagają też podstawowej konfiguracji. Jest to ważne, ponieważ czasami zaczynając opierać rozwiązanie swojego problemu o dną wtyczkę, to w trakcie pracy z pluginem może się okazać, że jednak nie do końca spełnia nasze oczekiwania. Warto sprawdzić funkcjonalności danej wtyczki zanim zaczniemy jej używać i uniezależniać od niej naszą stronę. A co w przypadku jeśli odinstalujemy daną wtyczkę w połowie wdrażania naszych treści i okaże się że nasza strona zupełnie się rozsypała bo nagle WordPress nie odnajduje niektórych funkcji, które były powiązane z używaną wtyczką? Musielibyśmy wtedy naprawiać dodatkowo naszą stronę pozbywając się zbędnych już treści na podstronach. Pro-tip w skrócie: Pamiętaj aby sprawdzić możliwości wtyczki przed jej użycie na tworzonej stronie internetowej, aby mieć pewność, że spełnia Twoje oczekiwania.

0 0 votes
Jak bardzo przydał/spodobał Ci się ten artykuł?

Autor

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments