W pracy grafika przetaczają się wielokrotnie te same pytania od wielu klientów. W tym wpisie postanowiłem odpowiedzieć na te najczęściej zadawane pytania grafikowi. Oczywiście to są moje odpowiedzi, ale przypuszczam, że wielu grafików udzieli Wam podobnych informacji. Przeczytaj artykuł i zobacz jakich odpowiedzi możesz się spodziewać.
Ile kosztuje stworzenie logo/strony internetowej/sklepu/plakatu?
Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Proszę pamiętać, że praktycznie każdy dobry grafik ostateczną cenę projektu poda po szczegółowym zapoznaniu się z potrzebami klienta. Są klienci, którzy potrzebują prostej strony internetowej, a są tacy, którzy będą wymagać dodatkowych modułów do niej. W takim przypadku różnica w cenie będzie duża, ale tą grafik będzie mógł podać po poznaniu wszystkich funkcjonalności. Podobnie rzecz ma się z projektami przygotowywanymi do druku. Nakład pracy przy tworzeniu plakatu/ulotki również może być różny. Czasami wystarczy odpowiednie zdjęcie, a czasami dodatkowo trzeba stworzyć grafikę do takiego plakatu.
Ile trzeba czekać na pierwsze efekty pracy?
Nie jestem w stanie podać dokładnego terminu realizacji danego zamówienia bez poznania potrzeb klienta. I ponownie weźmy na ten przykład projekty do druku oraz stronę internetową. Projekt plakatu czy ulotki w zależności od potrzeb klienta, nakład pracy może być różny. Na niektóre rzeczy trzeba poświęcić dużo więcej czasu, nie zawsze chodzi tylko o umiejętne rozmieszczenie poszczególnych pozycji na plakacie. Tak samo strony internetowe, jeśli zadeklaruję, że strona będzie ukończona w ciągu 20 dni, to tak musi być. A co by było, gdybym dopiero po zadeklarowaniu terminu zaczął rozmawiać o potrzebach klienta? A co jeśli te okazałyby się bardzo wysokie? Dla mnie oznaczałoby to pracę dzień i noc, aby termin mógł zostać dotrzymany. Dlatego najpierw potrzeby, następnie wycena i termin. Jeśli chodzi o logo sprawa ma się podobnie, jednak o tym piszę w artykule Jak powstaje logo.
Ile projektów wstępnych otrzymam?
Jeśli jest to projekt logo, będzie to minimum 2 projekty (tak jest zadeklarowane w umowie). Z doświadczenia wiem, że będzie ich 3 lub 4 :). Co do projektów wizytówek, ulotek i innych drukowanych materiałów przedstawiam jeden projekt, do którego nanoszę sugerowane korekty/zmiany.
Podoba mi się wersja 3 logo, ale w wersji 1 jest coś co chciałbym/chciałabym przenieść do wersji 3, damy radę?
Oczywiście, że damy radę! Jeśli chodzi o logo, umowa zakłada wprowadzenie kilku zmian nieodpłatnie.
Co oznacza zmiana, a co korekta?
Korektę rozumiemy jest jako zmiana pozycji danego elementu, zmianę koloru lub kroju czcionki, usunięcie danego elementu lub znaku z logo.
Zmiana oznacza np. połączenie dwóch projektów w jeden, dodanie dodatkowego elementu graficznego, dodatkowych ozdobników do sygnetu, zmianę stylu czcionki w przypadku kiedy logotyp jest pisany odręcznie.