To, jak przebiega współpraca z grafikiem zależy głównie od konkretnego zlecenia. Projekt tworzenia logo przebiega inaczej niż tworzenie plakatu czy strony internetowej. Każde zlecenie, niezależnie czy jest to wizytówka, logo, plakat, strona internetowa czy baner, zaczyna się od rozmowy z klientem i poznania jego oczekiwań. To, jakich informacji udzieli zleceniodawca, przełoży się na kolejne etapy pracy grafika.
Etap 0: zanim zdecydujesz się na współpracę z grafikiem
Zanim napiszesz do wybranego grafika z zapytaniem o wyceną sprawdź jego portfolio. Weź głównie pod uwagę projekty, które oczywiście Ty będziesz chciał/a mu zlecić. Zobacz czy styl w jakim zrobione są projekty Ci odpowiada. Czy stosunek grafik do tekstu jest odpowiedni, czy wszystko wygląda estetycznie i jest czytelne.
Czasami dobrze jest zapytać osób trzecich, co sądzą o pracach danego grafika. Pozwoli Ci to upewnić się w wyborze, pozwoli zrozumieć, że Twoja decyzja nie zależy tylko od tego, bo coś akurat Ci się spodobało. Twoje preferencje i przekonania nie muszą być zawsze trafne. Pamiętaj, że przede wszystkim to właśnie innym ludziom (potencjalnym klientom) ma się podobać Twoja przyszła ulotka, plakat, baner, reklama w SM.
Etap I: rozmowa z grafikiem
Pierwsze pytanie jakie usłyszysz od grafika to: Jakie masz oczekiwania/wymagania do projektu. Praktycznie zawsze to pytanie się pojawia. Pamiętaj, że to Ty wiesz najwięcej o branży w której działasz. To, jakie informacje przekażesz grafikowi, takie efekty pracy otrzymasz. Jeśli chodzi o zlecanie grafikowi prac nad projektem, to nie oczekujmy od niego, że będzie czytać w myślach. O tym czego nie oczekiwać od grafika pisałem w artykule Czego nie oczekiwać od grafika.
Rozmowa, rozmowa, rozmowa…
Nawiązując do wcześniej wspomnianego artykułu, staraj się jasno i konkretnie określać swoje oczekiwania i wymagania do projektu. Pamiętaj, że takie słowa jak „fajne” na pewno znaczą dla wykonawcy zupełnie coś innego niż dla Ciebie. Grafik ma za zadanie przelać zdobyte informacje do projektu, który będzie odzwierciedleniem Twoich odpowiedzi na pytania. Bardzo ważne jest, aby Twoje odpowiedzi były rzetelne i przemyślane. Pamiętaj, że to Ty znasz swoją branżę najlepiej i niektóre pytania, choć Tobie wydawać się mogą błahe, to dla grafika dużo wnoszą do realizacji projektu.
O tym jak przygotować się do rozmowy z grafikiem piszę w artykule Jak napisać dobry brief. Bardzo dużo informacji na ten temat możesz również znaleźć w artykule opisującym proces powstawania logo. Te dwa artykuły to świetne uzupełnienie tego wpisu. Mimo wszystko, płynność i czas pracy zależy głównie właśnie od komunikacji między klientem a grafikiem. Bardzo ważnym jest, abym jako grafik dokładnie wyjaśnił swój zamysł danego projektu, a Ty jako klient dokładnie precyzował swoje potrzeby. Współpraca z grafikiem wcale nie musi okazać się katorgą. Grunt to rozmawiać i od razu rozwiewać wątpliwości związane z projektem.
Materiały do projektu
Niektóre materiały będziesz musiał dostarczyć grafikowi. Niezależnie czy jest to projekt katalogu, plakatu czy ulotki. Takie rzeczy jak teksty najlepiej, aby były dostarczone przez Ciebie. Grafiki to już kwestia dogadania. Jeśli masz swoje fotografie to bardzo dobrze, prześlij je do wykonawcy. Jeśli nie masz własnych zdjęć to na pewno grafik ma możliwość ściągnięcia odpowiednich obrazów z własnej bazy zdjęć lub sklepów. Trzeba się jednak liczyć z tym, że druga opcja będzie dodatkowo płatna.
Wycena realizacji zlecenia
Grafik ma teraz za zadanie poskładania wszystkich uzyskanych informacji o projekcie w jedną całość. Pozwoli mu to określić plan działania i czynności jakie będzie musiał wykonać w związku z realizacją projektu dla Ciebie. Każdy projekt jest inny, każdy wymaga też innego podejścia. Po określeniu niezbędnych rzeczy m. in. czasu wykonania, skomplikowania projektu, nakładu prac związanych z tworzeniem dodatkowej grafiki itp. powstaje wycena projektu.
Etap II: Proces tworzenia
Na podstawie informacji, które użyte zostały do wyceny projektu, powstają pierwsze propozycje. Jeśli jest to logo, to pewnie będzie ich kilka, w zależności od wstępnych ustaleń. Jeśli to plakat, ulotka lub jakiś element identyfikacji wizualnej, będzie to prawdopodobnie jedna propozycja, do której będą naniesione ewentualne korekty opisane dokładnie przez klienta. Tak jak już pisałem, proces realizacji może trwać różnie. Wszystko zależy od ustaleń z klientem i komunikacji z nim. Może okazać się, że w procesie tworzenia mogą być potrzebne dodatkowe informacje. Grafik będzie musiał dopytać o pewne kwestie, poprosić o dodatkowe grafiki.
Czy współpraca z grafikiem musi być pełna pytań?
Spójrz na to trochę z innej strony. Ten cały brief, dopytywanie, proszenie o dodatkowe informacje ma swój cel. Jesteś klientem, dla którego przygotowany jest produkt ściśle spersonalizowany. Wszystkie pytania nie są przypadkowe i zapewniam, że każde odgrywa w procesie tworzenia swoją ważną rolę.
Etap III: Przedstawienie efektów pracy
Z punktu widzenia klienta
Otrzymujesz od grafika swoje trzy propozycje projektu logo. Jedna podoba Ci się wizualnie, ale wahasz się między tą, a kolejną propozycją. W tej drugiej coś Ci jednak nie pasuje, więc ją od razu przekreślasz. Niby logiczne, bardzo proste podejście. To ma być Twoje logo więc ma Ci się podobać. Pamiętaj jednak, że zawsze możesz dopytać grafika o daną propozycję. Poproś o to, aby wytłumaczył Ci dlaczego przedstawił tą propozycję właśnie tak, a nie inaczej. Dlaczego użył właśnie takiego, a nie innego elementu w znaku graficznym. Zanim zdecydujesz, którą opcję wybierasz dopytaj w razie wątpliwości. Cała współpraca z grafikiem opiera się głównie na dialogu i zrozumieniu siebie na wzajem.
Z punktu widzenia grafika
Grafik przedstawiając swoje propozycje logo, wyglądu plakatu czy identyfikacji wizualnej powinien napisać dlaczego w danym projekcie użył takiej czcionki, takich, a nie innych kolorów. W końcu grafik poświęcił ileś czasu na przygotowanie danej propozycji dla Ciebie i sam najlepiej wie, dlaczego akurat jest coś zrobione w dany sposób. Opisując swoje projekty dość dokładnie sprawia, że Ty jako klient patrzysz na nie zupełnie inaczej. Zaczynasz dostrzegać cały sens zadawanych pytań i ogrom pracy, którą wykonał dla Ciebie grafik.
Etap IV: Poprawki
Oczywiście rzeczy idealne nie istnieją. Klient po dokładnym zapoznaniu się z przedstawionymi projektami i opisami do nich podejmuje decyzję i wybiera ten jeden projekt logo. Na tym etapie zleceniodawca opisuje dokładnie korekty jakie chciałby wnieść do projektu. Przeważnie zmiany te opierają się na zmianie pozycji pewnych elementów, zmianie koloru lub typografii. Po wniesieniu wszystkich poprawek dany projekt wysyłany jest po raz kolejny do akceptacji klienta. W zależności od ustaleń i zapisów w umowie poprawek może być określona ilość, a za wszystkie dodatkowe, powyżej liczby ustalonych korekt klient będzie dopłacać określoną sumę. Nie znaczy to jednak, że grafik specjalnie będzie w takich przypadkach wprowadzał zmiany w taki sposób, aby zawsze było coś do poprawki. O nie! Grafik przecież zarabia na życie tworząc, dlatego na pewno w czasie realizacji projektu dla Ciebie czeka na niego kolejny klient.
Etap V: Rozliczenie
Ostateczna wersja została zaakceptowana. Teraz kwestia rozliczenia się z projektu oraz przekazania umówionych plików klientowi. Jeśli chodzi o logo zawsze przekazuje odpowiednie pliki, o czym piszę w artykule Jakich plików logo oczekiwać od grafika. Razem z logo przekazuję również prawa autorskie do niego. Przecież nie ma sensu tworzyć logo i nie przekazać do niego praw autorskich. Z punktu widzenia prawa klient z takim znakiem nie może praktycznie nic zrobić oprócz przechowywania go na swoim komputerze.
Podsumowanie
Współpraca z grafikiem to bardzo fajna i przyjemna rzecz, tak przynajmniej mi się wydaje. Zarówno Klient jak i grafik mają poczucie, że uczestniczą w projekcie twórczym. Klient przedstawia swoją wizję projektu osobie, która potrafi to zobrazować i przedstawić zgodnie z jego oczekiwaniami. Trzymając się pewnych zasad, określania swoich wymagań nie używając ogólników sprawia, że współpraca z grafikiem staje się przyjemna. Obie strony mają komfort wynikający z porozumienia i jasno określonych zasad.